RICCAR.

Riccar heter han. Han står placerad på golvet i sovrummet och väntar på att bli  igång satt. Tar inga egna initiativ.
Nej då. Det är jag som ska dra igång honom. Ska du ha min hjälp så får du vara försiktig med min maskin och gärna smörja den då och då, ser han ut att tycka. " Du kastar för mycket"! Kör raka spåret istället"! Inte zickzack!!
Du får vara försiktig när du sätter in spolen"! Gör du fel så sticker jag till direkt!
" Fel färg! Fel kvalitet på tyget!? Jag kan inte starta i glatta kläder!" " Det liksom knyter sig".
Sluta spola, människa! Jag kör fast". Ett rosslande ljud hörs från Riccar. Han lägger av"!
Jag sparkar och slår på maskinen, utan att något händer. In i sovrummet rusar maken. Vad sysslar du med? River du hela huset?" Han ser konstigt på mej när jag ber honom att försöka smörja maskinen.
Vad var det jag sa! Du har väl aldrig kunnat sy".
" Bär ner eländet i källaren innan jag slänger ut den genom fönstret. Akta bara så att inte spolen kommer i kläm!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0