Alltid redo!

" Adventstid kom till mitt ensamma hus". Så började en sång som jag minns från ungdomen. Ensamma hus! Jo, jag tackar jag". Ibland undrar jag om denna lägenhet är en fartsträcka, precis som i Svenska Rallyt. Denna morgon blir det till att gå upp innan tuppen gal. Här ska kontrolleras ventilation och detta ska ske mellan klockan åtta på morgonen och fyra på eftermiddagen. Man vill ju se skaplig ut när kontrollanterna kommer! Ja menar blott! Vem vill gå in till en person bärandes ett gammalt urblekt nattlinne och ett spretande hår? Jag som hade tänkt att plocka fram mina ljusstakar ur källarförrådet. Förmodligen hela och fina. Inga trasiga glödlampor där inte. Förra året hade maken krossat samtliga lampor genom att placera dessa under fyra dubbdäck! " Det måste vara dålig kvalitet nu för tiden", försvarade han sig. Ja, nog borde de ha klarat tyngden av fyra däck"! Ring konsumentombudsmannen, fräste jag.
Nej nu får kontrollanten komma"! Jag kan inte sitta här, nykammad och beredd, hela dagen. Tänk att man alltid ska få vänta. Jag kan inte börja baka. Hur skulle det se ut om ja står här med mjöliga händer när han kommer? Skulle behöva gå på toa! Vågar inte! Då kommer han säkert om aldrig förr! Visserligen är hunden Ludde väluppfostrad, men han smakar gärna på främlingars smalben.
Nu kan jag inte hålla mig längre! Ska jag ta chansen ? Det får bli en snabbis! Varför skulle han komma just nu?
RRRRRRRRRRRRRRRRing!! Dörrklockan!! Hjääälp!  Kramp i benet! Benet sover! Jag kommer inte upp från stolen!
Mamma!! Det är jag som kommer! Carol. Var är du? På toa, med kramp och känselbortfall!
" Jag skulle hjälpa dej att tvätta fönster idag! Idag? Var inte det nästa fredag? Idag kommer kontrollanten"!
"Det står att han kommer den sjätte december, på lappen här! Det är nästa fredag!
 
 


Kommentarer
Lotta

Ja, hur katten ska man kunna komma ihåg alla tider och datum? Jag är övertygad om att Carol tycker att det är extra härligt att du är välkammad när hon kommer så det jobbet har du säkert inte gjort förgäves:-)

2013-11-29 @ 08:30:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0