AJJJJJJ !

Det var några år sedan gossen Sigvard rymde ur tandläkarstolen med hakklappen hängandes om halsen.
Det var inte nådigt att göra ett besök hos tandläkaren på den tiden. Jag glömmer det aldrig och det gör nog inte heller Sigvard. Vi var många som följde i hans spår under åren och jag är en av dessa . Man tvingar sig eftersom det frestande kritvita Hollywood leendet hägrar. " Det är annorlunda idag " säger den modiga. " Det känns inte alls"!
Där ljög hon! Att fylla munhålan med sugar och röntgenplåtar, det känns! Att höra ljudet från borren, det hörs! Att ligga med huvudet neråt och inte kunna röra sig, det frestar på.
Att gå in i Nirvana? Det klarar jag inte. Bilden av den elaka, illaluktande tandläkaren från forna tider, lever kvar.
Idag har jag en underbar tandläkare. Det handlar inte alls om det. Hon förklarar allt i detalj, om att döda nerver och bygga broar. Jag nickar med käften full av utrustning och mitt värkande, blodfyllda huvud. Låtsas att förstå fastän jag inget hellre vill än att rusa därifrån, med haklappen kvar på bröstet. Håll ut! Håll ut !
Idag har jag tandvärk! Det ska jag visst ha, om jag har fattat rätt? En nerv ska dö! Här ska rotfyllas om några veckor. Det ska göra ont! Jag är svullen också! Det kan bero på övervikt, säger maken. Amatörpsykologen!
Till jul har du ett strålande leende, tröstar den söta tandläkaren. Då är vi klara!
Ja ska bara dra ut några visdomständer som sitter i vägen. Syster! Det kommer att behövas dubbel dos av bedövningen!!
 


Kommentarer
Kerstin Ståhl

Ja det är underbart att ha änglar som kommer ibland och hjälper till,för städ är inte kul,bara ett nödvändigt ont.Leif säger att jag ska ställa korsdrag,men det hjälper ej,det förblir ostädat.!!!
Kram.

2014-01-11 @ 14:28:34


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0