Gröna fingrar !

Det är dags nu! Vilket då? Jo, att plantera, vattna, så, flytta ut och in med krukor, mm . Maken har fått ett nytt  intresse. Han jobbar heltid i trädgården. Var femte minut stör han mig med att gasta : " Kom och titta! Det ser ut som om dillen är på väg upp!" Eller varför inte." När kan man ta upp potatisen"? " Ja man kan inte ta upp den förrän man har satt ner den, svarar jag tålmodigt. Varje kväll ska det vattnas vare sig det behövs eller inte .
" Om du går före och sticker ner fingret i krukorna så går jag efter med " slangen", ropar han från källaren. Jag sätter på nu". " Det var inte igår du sprang efter med slangen, skämtar jag! Han hörde inte, tror jag. Han hade snabbt förflyttat sig till " lökplanteringen". Låt mig vara ifred nu"., nu har jag stuckit ner fingrarna i alla krukor som finns. " Hur tätt sätter man potatisen? " fortsätter han. Räcker det med 10 cm? Tydligen så tror han att jag kan allt bara för att jag är född på landet..I natt tog frosten en Dahlia. Det blev sorg hos trädgårdsmästaren. Vi köper en ny imorgon", tröstar jag .Vi har besökt alla växthus från Örebro till Kopparberg. och jag garanterar att de är många.
Jag såg att det stod " Rosjord" på påsen som ströddes i potatislandet. Ödmjuk som jag är så sa jag inget.
Bara nu inte potatisarna smakar Queen Elisabeth !!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0