Att bliva pensionär.

" Arbetar du fortfarande"? Är inte du pensionär"? I stort sett varje dag får jag dessa frågor.
Jo, jag är en arbetande pensionär"! En som inte är redo att sluta ännu. Jag känner inte för att gå hemma i lägenheten och vattna ruskorna och damma antikviteterna. Det bara är så! Det behöver inte betyda att man vid sextiofem års ålder plötsligt tappar orken och engagemanget för sitt arbete. Jag tycker fortfarande att det är en glädje att gå till jobbet!" " Inte en dag längre ska jag vara kvar på det här stället!" säger en.
Här har man slitit i sitt anletes svett halva sitt liv", säger en annan. Åh vad skönt det ska bli att sluta"!
Kan jag se och  höra ett uns av ångest, i dessa röster? Ja, i vissa. Naturligtvis så finns det pensionärer som stortrivs med tillvaron. Gör saker som inte har hunnits med tidigare. Folkdans, Ålandsresor, barnpassning och släktforskning är några exempel på sysselsättning. Utnyttjar pensionärsrabatterna, som maken ofta glömmer (hm.  Att trampa runt med äkta hälften i hälarna kan också vara svårt att vänja sig vid. Inte alls självklart, som så många har upptäckt. Många olater som man inte har märkt tidigare, kommer fram. Det är naturligtvis ömsesidigt! " Varför har handduken en ögla"? Varför sitter det en ställning på väggen"? Kan det vara för att placera en toarulle i"? Har Ludde glömt att diska idag? Att passa barnbarnen är både stimulerande och tärande. Eftersom jag har en blandad skara allt ifrån nio månader till tjugotre år så händer det alltid något . Det är en glädje att följa dem på resan mot vuxenvärlden. På egna villkor, naturligtvis. En heldag med treåringar kan knäcka en häst. En timme med tonårsproblem, likaså. Var tid har sitt, som di gamle säger.
"Du som har så många barnbarn, hur hinner du arbeta"? Den frågan kommer ofta. Är man en dålig farmor och mormor om man inte ställer upp under alla dygnets timmar"? Inte då.
Nu hojtar maken från köket. " Ska biffarna vara svarta? Kolsvarta! Jag drar ett djupt andetag och svarar med lugn röst:" Du bestämmer själv. Jag ska till jobbet nu, så jag hinner inte äta!!"


Kommentarer
tessan

Du har så rätt...som vanligt med kloka galna ord!! Säger bara "ungdoms pensionärerna" Kram T

2013-10-17 @ 11:41:14
persson

tur att du jobbar detta med trandera tar tid tur aat jag inte kan handla.

2013-11-03 @ 14:24:04
persson

blev konstig utformning av vad jag ville säga. men tiden som pensionär är ej så fridsam som man tror men den insikten kommer innan skall man inte sluta

2013-11-03 @ 14:28:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0