Överlyckligt hemkommen från Dalom!

Ja, den blev av till slut. Kulturresan till Dalarna. Siljan runt! " Var tusan är Siljan? Det var mest skog man såg på ditvägen och skog har jag hemma. Inte en knätofs så långt ögat nådde, och inga toner från fioler. " Är vi verkligen i Dalarna, frågade jag maken. Var är dalahästarna? Vi kommer snart fram till Mora, säger han avmätt.
Moraparken, som campingen heter, hade gott om lediga platser så det var bara att välja och vraka. Jag vill ha en plats långt ifrån andra hundar" sa jag till campingvärden. " Jag kan inte hålla reda på var alla hundar är, fräste han. Otrevlig mas skulle jag vilja påstå. Nåväl, Ludde hamnade en bra bit ifrån två Kinesiska nakenhundar och en väl musklad schäfer. Han gillar ingen av dessa raser och inga andra raser heller för den delen. Mitt i tumultet med hundar av alla sorter kommer ett danskregistrerat ekipage åkande. Åh vad roligt. Jag gillar dessa trevliga, gemytliga danskar. Ekipaget parkerades ett par meter från vår bil och allt var frid och fröjd. Tills något svart, krulligt hoppade ut ur bilen. En dansk pudel! Ludde värsta hatobjekt! Den väluppfostrade danska pudeln fick mig faktiskt att skämmas över min egen skällande byracka. Danskarna såg inte lika trevliga och glada ut , när två dygn hade gått  .Jag flydde till Zornmuseet,  Maken " offrade sig" och stannade hemma hos Ludde. Hemresan över Sollerön och andra vackra platser var en höjdare. Jag såg Siljan! Otroligt vackert! I Ludvika fick Dan Anderssons grav ett besök. Prästen som guidade oss tyckte om hundar, så Ludde fick följa med  in på kyrkogården. " Bara han inte släpper ifrån sig för mycket", sa han. Det gjorde han visserligen, men jag hade påsen med.
Sista övernattningen vid Malingsbo Camping. Just denna kväll kläcktes tusentals myggor i den bubblande dammen. Jag har aldrig upplevt något liknande. Maken som öppnat taklucka och fönster " fattade ingenting". Hur kunde dom komma in? undrar han. " Ja, förmodligen så öppnade de dörren, tryckte ner handtaget och klev på, fräste jag. Ännu en minnesrik resa att föra till handlingarna.
Nästa utflykt blir, om maken får bestämma, Tjeckien, Polen, Österrike m.fl.
Om han får bestämma! Jag skulle nöja mig med att åka till Philipsstad och se på Nils Ferlin.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0