Nattgäster!

Nova sju år och Milo, snart tre bestämmer att de ska övernatta hos mormor och morfar. Aktiviteterna kan börja. Bort med tystnaden och lugnet. Lägg undan korsord och bästa boken, för nu drar det igång.
" Jag vill hjälpa dej att laga mat mormor! Jag osså"! skriker tre-åringen. En vackert formad köttfärslimpa har förvandlats till en äcklig, platt kaka som misshandlats av fyra små barnahänder. Ur morfars strupe kommer ett kräkljud. Kan man äta den där? Barnen ser naturligtvis mycket besvikna ut, men börjar vid det här laget att bli van vid morfars brist på pedagogiskt tänkande. " Jag vill pyssla! Jag vill osså pyssa! Jag var först!! " Jag hade saxen"!!
Saxen, som nu är farligt nära ett stort blodkärl, fångas in i sista minuten. Mormors ton har nu blivit vassare. Sätt er vid bordet så ska jag ta fram papper och pennor. Visst är det rart med små barn som sitter vid bord och ritar? Ända tills någon råkar rita ett streck på den andras papper. Då bryter H-vetet ut. "Nu går vi ut! skriker den annars så väna mormodern. Jag har köpt såpbubblor till er". Varsin burk! Efter ca två minuter utomhus, vänder treåringen upp och ner på sin burk och skriker i högan sky. Jag vill ha en ny!! Jag vill ha Novas"!! Mormors kropp börjar att ta slut. Så även tålamodet. Nu är det sängdags! Klockan är halvåtta"! Kom nu så ska mormor berätta en saga för er.
JAAAAA!! Berätta om Bellman!! gastar sju-åringen. I bananträdet! När han satt där naken!! Den som du berättade en annan gång". "Du vet då prinsessan tog fel på Bellmans snopp och en banan!! Berätta om noppen, skriker tre-åringen. Jag undrar blott: " Vart tog Askungen vägen? Törnrosa och Guldlock? Mormor ger upp. Efter fem olika varianter av Bellman , den ena värre än den andra, sover de små liven. Om de råkar vakna i natt av att de drömmer mardrömmar, så får jag väl ta på mig det. Det var det värt!


Kommentarer
Kerstin Ståhl

Hej Christina!
Du är då en underbar Mormor och duktig på alla sätt!!
Jag har inga små barnbarn längre, den yngsta fyller snart13 år. Jag börjar att bli gammal,men känner mig inte särskilt gammal och det får ja va tacksam för.
Det får jag tacka Dr. Lars-göran Nilsson Kirurgen som opererade mig,Han var duktig och jag är nöjd.
Ha det så bra med din söta barnbarn.
Kram Kerstin.

2013-06-04 @ 10:59:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0