Stig Blomqvist! Släng dej i väggen!

Det fanns en tid då jag sällan lyfte foten från gaspedalen. Älskade höga farter och ställde gärna bilen i sladd. Någon rallybil hade jag inte, men det går faktiskt att sladda även i en gammal fiat! Eftersom jag under många år bott på landet, ja i de verkliga tossemarkerna, så krävs både mod och styrka. Gasen i botten genom snödrivor och oplogade vägar. Det var då jag lärde mig att trampa ner kopplingen i kurvorna( det gick snabbare då), och att koppla startkablar och bli bogserad av galningar. Deras namn nämner jag inte men jag kan avslöja att de tillhör släkten. En normal person kör i 50 km vid bogsering, medan dessa mina släktingar drog på i minst 90 km.och gjorde omkörningar med mig hängandes i ett rep bakom. Här fick man hålla tungan rätt i munnen vill jag lova. Innan jag fick mitt efterlängtade körkort så lyckades jag haverera tre bilar, för maken. Inte med flit förstås. Han var ingen bra körlärare helt enkelt. Kunde inte instruera alls. Om någon säger" Sväng höger", så svänger man väl? Även om det inte finns någon väg just där. Jag menar blott: Kan jag rå för att jag fick väja för en "hutande" gammal man som var ilsken för att jag förstört hans nyplanterade plommonträ och lämnat stora , djupa spår i hans trädgård Jag räddade faktiskt hans liv genom den väjningen! Numera kör jag inte så ofta. Varför? Jag ser inte det jag behöver, och är alltför okoncentrerad. Däremot så är jag bra på att skälla efter andra bilförare.
Min syster brukar säga: " När jag möter en långtradare på en bro, då blundar jag".
Alla sätt är bra utom de dåliga!
Är det någon som vill ta en tur?


Kommentarer
Syrran

Ja du syster, har man mött en tradare, som såg ut som
ett helt tivoli, på en smal bro, då sätter det djupa spår:-)
Det fungerar alldeles utmärkt att ha ett strutsbeteende.
Jag har aldrig mött någon långtradare efter tivolibilen.
Det som inte syns finns inte.

2013-02-19 @ 20:15:30


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0