Sköna maj välkommen!

Nu ska här eldas. Både för kråkorna och för alla andra som gillar eldar. De gulnade studentmössorna ska plockas fram ur garderoben för att åter bevisa att man någon gång i forntiden tog studentexamen. Funderar starkt på om jag ska ta på min realskolemössa. Visserligen var den grå, men ändå. Maj månad innebar i min barndom, en ny poplinkappa och ett par pumps med taxklack. I denna utstyrsel vandrade man till valborgsmässofirandet vid Gammelbo Gård. Det var stort! Sångkören från Ramsberg var på plats, och kantorn höll i taktpinnen. Sångarna tog i så att björkarna kroknade. Om de tittade på taktpinnen vet jag inte, men vackert var det. Snygga killar var mera intressant. Några kom på moped och andra på cykel. Här gällde det att dra åt skärpet på poplinkappan och måla på det rosa läppstiftet, om man skulle ha någon chans. Kanske t.om få åka bak på moppen. Pumpsen var, efter att ha klivit ner sig i åtskilliga dypölar, inte särskilt imponerande. Det var då det.
Nu är jag åter på väg till Gammelbo för att fira vårens ankomst. Denna gång i en gammal husbil, förutom mig själv ,innehållande gubbe och hund. Jag har inga pumps på fötterna och inte heller någon ny poplinkappa. Som husbilsåkare är det "foppatofflor" och fleecejacka som gäller. Elden från min barndom har för länge sedan slocknat, och kören sjungit på sista versen. Det är grått och regnigt. Sköna maj får hälsas välkommen med en "åkarbrasa".


Kommentarer
tessan

goa du!!

2013-04-30 @ 10:15:13


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0