Rädda det som räddas kan!

Jag är uppe tidigt denna morgon! Äldsta dottern kommer hit för att hjälpa mig tömma sovrummet. Här ska nämligen rollas och göras fint inför våren! Det är fram för allt tömningen som jag bävar inför. Vi har inte riktigt samma åsikt om vad som är värt att behålla. Jag har väldigt svårt för att slänga bort böcker. Man kan ju faktiskt läsa om dessa, flera gånger. " Dina pojkar kanske vill ha King Gränspolisen"? Tittar hon konstigt på mig? Jaså, inte det. Jag kan ta med mig några deckare". Hon tar fyra stycken och vill kasta bort de resterande fyrahundra. Det gamla flanellnattlinnet hänger också bokstavligen på en skör tråd. Mitt älskade gamla linne som har funnits i min ägo sedan sjuttiotalet. Hur kan hon ens tänka tanken? Nu kommer den alerte maken in och ställer sig på dotterns sida.
" Man kan inte spara på allt skit", säger han. " Då börjar vi med att elda upp dina tusentals motortidningar, som fyller varje byrålåda i detta hem". Han försvinner ut lika snabbt som han kom in. Förmodligen för att sätta hänglås på lådorna. Det blir en jobbig dag. Sälj skiten och köp nytt jargongen har tagit över. Jag ser gamla robusta ljusstakar, nallebjörnen med en arm borta, ett tjugotal LP-skivor och en rostig kakburk utan lock försvinna framför mina ögon. En sorgens dag! Undrar om det är auktion på söndag??


Kommentarer
Lena Li

Förstår din frustration... Det är ju allt det som du har som är själva livet. Tilltufsat men så är livet....kram håll ut...

2013-04-10 @ 08:50:17
tessan

Det gör ont!!! som Lena Ph sjöng...ha ha !

2013-04-10 @ 09:49:38
Maria/Javabönan

Om det blir för tomt efteråt kan du alltid komma till mig och fylla på med nytt - var det speciellt kläder i flanell du ville ha eller kanske prylar rent allmänt från 70-talet? ;P

Kram kram

2013-04-10 @ 12:33:14
URL: http://javabonan.blogspot.com
Anonym

Maria! Jag hyr en kärra och kommer upp med ett lass, snarast!

2013-04-10 @ 19:07:38
Anonym

Tessan! Det molar och värker mest hela tiden! Usch! Nu ryker min gamla Atlas från 60-talet! Hjääälp!

2013-04-10 @ 19:09:50
lena

Lena! Ja nog måste man säga att det är tilltufsat, det som har samlats i skåp och lådor. Men det har charm och patina! Vilket inte alla kan skryta med!

2013-04-10 @ 19:12:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0