Min underbara städerska!

Är väldigt effektiv vad gäller skrivandet, just nu. Skrivklåda? Det ringer på dörrklockan och in i hallen kliver en ängel från Fjugesta. Ja, ni ser rätt. Det finns änglar i Fjugesta, även om lagen slutar där, som vissa påstår.
Ängeln ska städa min lägenhet! Själv sitter jag i min skinnfåtölj och skriver. Bra va? Helst vill hon nog att jag ska försvinna ut, så att hon får vara ifred, men icke! Jag lider av ett obotligt kontrollbehov och sitter envis kvar.
" Skäms du inte som utnyttjar människor på detta viset"? undrar en avundsjuk. "Du kan väl städa själv!"
"Jag skapar nya jobb, svarar jag. Bidrar till att minska på arbetslösheten". "Är inte det bra?
Den avundsjuka fräser fram ett otydligt svar och går med raska steg bort . Ängeln kastar sig nu över toaletterna. En underbar väldoft sprider sig i våningen. Den lilla pälsbollen nyser irriterat och blänger på ängeln. När hon sedan drar igång dammsugaren, som låter som en Formel-etta, blir han aggressiv. Hugger efter slangen och morrar åt den nu  förskräckta ängeln. Efter en timme jagandes en ilsken hund med nysningar, ger hon upp.
Det får duga så här. Stäng av eländet! Jag tar det sista själv".
Mamma! "Du får endera gå ut med Ludde, eller städa själv, säger ängeln. Han är inte riktigt navlad!"
En ängel är hon, äldsta dottern. Undrar om hon kommer tillbaka?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0