Midsommar.

Några sju sorters blommor tänker jag inte plocka till midsommarnatten. Det kan sluta i fasa och förskräckelse. Som ung och vacker jänta, vill man gärna veta vem den tillkommande är. I mitt fall var det en gammal knotig granne i sjuttio års åldern. Ingen ungersven där inte. Jag tjöt i en vecka efter den mardrömmen och tror även att jag fick bestående men. Varje gång jag mötte gubben fick jag rysningar. Han var pratsjuk och ville gärna klappa mej på huvudet när vi sågs. Min pappa skämdes för mej och tyckte att jag bar mig illa åt, när jag fräste och drog mej undan gubbens klappningar. Överallt dök han upp. Vid midsommarstången, på logdansen och i affären. Var han mitt öde? Jag var ju enbart ute efter de unga killarna. I Brigitte Bardot rutig vid kjol och spetsblus var jag värd något bättre. Tyckte jag själv. Att få åka bakpå en " silverpil", i fullmånens sken eller dansa en tryckare med byns charmör, var det som hägrade.
Därför vill jag nu utfärda en varning!! Om ni absolut måste ha blommor under kudden, så ta plastblommor. Risken finns att ni drömmer om en Tupper-ware försäljare, men allting är bättre än att drömma om en gammal gubbe!
 
Trevlig midsommar till Er alla !


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0