En stilla afton.

Den här kvällen kände jag mig uttråkad. Ingen lust med någonting. På teve lunkade några låtsasfarmare runt och hånade varandra och på en grannkanal lagades en invecklad maträtt som säkert tagit minst en dag att inhandla ingredienser till. Jag trösttuggade på min tionde marknadskaramell när dörren rycktes upp och mitt längsta barnbarn (1.90) släntrade in." Hej farmor!"Tänkte titta in och se hur ni har det! " Synneve kommer snart. Är det okej? Min kropp vaknade snabbt till liv och min obligatoriska fråga: Är du hungrig? for över mina läppar. Jag vet inte varför jag frågar detta, eftersom han alltid är
på svältgränsen. Pulsen ökade och fiskblocken kastades in i micron för upptinig. Här ska lagas fisksoppa. Dörrklockan ringer och in kommer den söta lilla Synneve. Även hon, uthungrad. Farmor lever upp och så även farfar. Det piper oavbrutet från någons i-phone, och detta härliga ljud blandas med sörplandet från två matglada tonåringar. Farfar som nu är i sitt esse, visar upp sitt senaste inköp, en gocartoverall i brandsäkert material med tillhörande kängor och handskar. Livet har återvänt.Den lilla söta har ont i magen och får av farmor en novalukol att tugga på. Frisk efter femton minuter. Även en gammal undersköterska kan bota, så det så.
Mitt i detta kommer gossen på att farmor ska börja blogga. Jag gör en blogg till dej farmor! Du kan bli rik! Han nämner antalet klick som räknas och vad jag ska ta betalt av alla annonsörer som kommer att stå på kö. Nu ringer det på dörrklockan igen. Äldsta barnbarnet vill sova över. Även denna dam är "jättehungrig". Har inte ätit sedan klockan elva. Mera sörplande.
Hur vill du ha bloggen, farmor? Sätt dit en tjock gumma som sitter och skriver, föreslår jag. " Ta ett kort på farmor bara Charlie, säger äldsta barnbarnet. Jag kan inte för mitt liv fatta vad hon menade med detta.
Nu har lugnet lagt sig och bloggen är på plats. Delvis. Jag utnämner mig själv till din manager, säger en och nittio.
vill ha en viss procent när du blir rik som BlondinBella. Vem är det, frågar jag.
Bry dej inte om det du farmor, svarar han. Kommer du ihåg hur du loggar in?? 


Kommentarer
Kiasterilen

Bra skrivet, precis så är det här i huset när dom dyker upp. Kram

2013-01-24 @ 22:02:54
Maria/Javabönan

*hehe*...ska genast lägga in en länk på min blogg.

Vad gör man inte för att öka chansen till reklamintäkterna åt svärmor. (fjäsk?! jag?? näää kan väl aldrig tro det heller);-)

Lycka till!

Kram kram

2013-01-25 @ 10:37:17
URL: http://javabonan.blogspot.com
Maria Lagerman

Jätteskoj!

2013-01-25 @ 21:36:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kikkipalerud.blogg.se

Kåsör och undersköterska. Farmor och mormor till 12 barnbarn. Tidigare kåserat i T-Bladet, m.fl tidningar. Har 2010 fått en bok utgiven, innehållande ett antal av mina samlade kåserier. Skriver även dikter och tal till fester, bröllop, mm.

RSS 2.0